Translate

tisdag 15 oktober 2019

Vilka faktorer påverkar fotosyntesen? Labbrapport

KURS:   biologi 1


Laborant: Turkia


Sammanfattning: Laborationen visar oss att ljusmängden påverkar fotosyntesens hastighet och det genom att räkna antalet bubblor samt att den påverkas av olika avstånd. Även ljusets olika våglängder påverkar fotosyntesens hastighet genom att använda olika ljusfärger såsom det blåa ljuset och röda ljuset stimulerar fotosyntesen medan det gröna ljuset saktar den.

Syfte: Fotosyntesen påverkas av flera faktorer: mängden koldioxid, temperatur, tillgång till näringsämnen och ljusets våglängd. I den här laborationen är syftet att undersöka hur ljusmängden samt ljusets våglängd påverkar fotosyntesen.

Hypotes: Min hypotes är att ljusmängden är viktig för fotosyntesens hastighet och att olika våglängder hos solljuset ger olika färger och det påverkar på fotosyntesen samt att antalet bubblorna minskar ju längre bort av ljuset. Alltså den största effekten kommer nås när lampans ljus är mycket nära växterna. Temperaturen också har påverkan på hur snabbt fotosyntesen går. Det blåa och röda ljusets våglängd borde ha flest bubblor medan det gröna ljuset borde ha sämst.

Materiel:

Vattenpest ca 10 cm
• En stark ofärgad lampa, motsvarande 60–75 W
 • En blå, röd och en grön glödlampa. 
 • En hink
 Diskmedel
 Bikarbonat
 • Måttband
 Termometer

Säkerhet: Var aktsam så att du inte bränner dig på lamporna och laborationen måste sker i ett mörkt rum annars misstag kan uppstå i resultatet.


Utförande: Först vi började laborationen med att läsa igenom instruktionerna grundligt och försöka gå igenom hela labben, så att vi har en tydlig tanke av hela experimentet. Därefter hämtades material som skulle komma att användas under laborationen och detta för att underlätta arbetet, sen börjades att göra det första försöket och efter att sluta från det fösta försöket håller vi på att börja med det andra försöket.


Försök 1:
Först fylldes hinken med 5l vatten och låt det så vattnet blev till rumstemperatur. Efter att vatten blev till rumstemperatur fylldes ett genomskinlig plastskål med samma vatten tills den var full.
Sen vägdes 0,8 ml bikarbonat och hälldes i samt 2 droppar diskmedel på vattnet sen lades en vattenpest växt på ca 10 cm och sattes en termometer inne i genomskinlig plastskål så det lätt gick att läsa av temperaturen i vattnet. Genomskinlig plastskål lades på bordet i ett mörkt rum med ett måttband framför sig och en lampa redo med en 60W glödlampa. Först lystes lampan 2 minuter för att låta växten anpassa sig.  Sedan lystes den igen vid 10 cm avstånd och uppmättes en temperatur av 20⁰ C och antalet bubblor 10 stycken, Vid 20 cm visade temperaturen 21⁰ C och 8 bubblor, Vid 30 cm var temperaturen 21⁰ C och 4 bubblor, vid 40 cm var det 21⁰ C och 3 bubblor, vid 50 cm var det 21⁰ C och 2 bubblor, vid 60 cm 21⁰ C och 1 bubbla och vid 70 cm uppmättes inga bubblor och sluttemperaturen mättes till 21⁰ C.


10 cm
20 cm
30 cm
40 cm
50 cm
60 cm
70 cm
Antal bubblor
10st
8st
4st
3st
2st
1st
0st
Temperatur
20 ⁰ C
21
21⁰ C
21⁰ C
21⁰ C
21⁰ C
21⁰ C


Försök 2:
Den genomskinligs plasthinken tömdes på allt från försök 1 och fylldes med nytt vatten från hinken igen. Sedan vägdes 0,8 ml bikarbonat samt 2 droppar diskmedel och hälldes i vatten sen sattes en termometer i den genomskinligs plasthinken också samt hämta en ny vattenpest på ca 10cm   sen placerades plasthinken i det mörka rummet med ett måttband framför sig. Denna gång byts den ofärgade lampan mot en blå glödlampa sen börjades med att lysa på växten under 2 min på avståndet 10 cm för att växten ska anpassa sig sedan lystes igen det blått ljus i 3 minuter på 10cm avstånd och antal bubblor samt temperatur antecknades. Detta gjordes också med rött ljus och grönt ljus.


Blå lampa
Röd lampa
Grön lampa
Antal bubblor
5st
5st
3st
Temperatur
20⁰ C
20⁰ C
20⁰ C

Vad innehåller bubblorna?
Bubblorna innehåller syrgas och det är en biprodukterna av fotosyntesen där det genom att räkna antalet bubblor kan vi fastställa hur snabbt fotosyntesen sker.
Fotosyntesen sker genom att växterna tar med hjälp av det klorofyll upp koldioxid från atmosfären och omvandlar det tillsammans med vatten till druvsocker och syre.
Formeln för fotosyntesen är: Koldioxid + vatten + ljusenergi -> druvsocker + syre
                                            6CO2 +      6H2O  + Ljusenergi -> C6H12O6   + 6O2

Resultat:


Försök 1
Som det går att se i första tabellen minskar antal bubblor ju längre bort ljuset är. Detta i sin tur betyder att fotosyntesens hastighet minskar när ljuset är långt ifrån. Exempelvis att växter som växer långt ner i havet har inte samma tillgång till ljuset så det växer långsammare än växter som har tillgång till mer ljus. Alltså detta bekräftar min hypotes att ljusmängden är jätteviktig för fotosyntesens hastighet.


Försök 2
Solljus består av fotoner som har olika våglängder vilket visar sig i olika färger. Genom dessa olika våglängder har det upptäckts att växter reagerar mest på det blåa ljusets våglängd eftersom växterna utvecklar bättre och fotosyntesen sker snabbare. Det röda ljusets våglängd tas upp också mycket effektivt av växter. Tvärtom växterna reagerar minst på det gröna ljusets våglängd och det leder att växterna saktar ner sen. Vid detta försök vi se att blått och rött ljus hade lika många bubblor än gröna ljuset, alltså fotosyntesens hastighet minskade 50% genom att byta till grönt ljus.

Slutsats:
Slutsatsen är att mitt resultat stämmer bra med hypotesen. Vid försök 1 ändrades temperaturen och det betyder att temperaturen också har en påverkan på hur snabbt fotosyntesen går, alltså vid svalare temperaturer sker fotosyntesen långsammare. Solensljus och temperatur har stor betydelse för fotosyntesen. När solen inte når en plats vet vi att temperaturen sjunker och detta påverkar hur snabbt fotosyntesen går. Detta bekräftar att växten behöver solens energi för att omvandla koldioxid och vatten till druvsocker och syre, så är det en logisk slutsats att med mindre solljus blir det mindre aktivitet hos växten. Vid försök 2 blev resultatet lika mellan det blåa och det röda ljuset troligtvis på grund av att båda färgernas våglängd är dock de två som växterna tar upp bäst av hela ljusspektrumet, så det är logiskt att de hade runt samma antal bubblor samt samma hastighet på fotosyntesen och det bekräftar min hypotes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matematik 3c Uppdrag 3