KURS: biologi 1
Sammanfattning:
Laborationen visar oss att ljusmängden påverkar fotosyntesens
hastighet och det genom att räkna antalet bubblor samt att den påverkas av olika
avstånd. Även ljusets olika våglängder påverkar fotosyntesens hastighet genom
att använda olika ljusfärger såsom det blåa ljuset och röda ljuset stimulerar
fotosyntesen medan det gröna ljuset saktar den.
Syfte: Fotosyntesen påverkas av flera faktorer: mängden koldioxid,
temperatur, tillgång till näringsämnen och ljusets våglängd. I den här laborationen
är syftet att undersöka hur ljusmängden samt ljusets våglängd påverkar
fotosyntesen.
Hypotes: Min hypotes är att ljusmängden är viktig för fotosyntesens
hastighet och att olika våglängder hos solljuset ger olika färger och det
påverkar på fotosyntesen samt att antalet bubblorna minskar ju längre bort av
ljuset. Alltså den största effekten kommer nås när lampans ljus är mycket nära
växterna. Temperaturen också har påverkan på hur snabbt fotosyntesen går. Det
blåa och röda ljusets våglängd borde ha flest bubblor medan det gröna ljuset
borde ha sämst.
Materiel:
• Vattenpest ca 10 cm
• En stark ofärgad lampa ,
motsvarande 60–75 W
• En blå, röd och en grön glödlampa.
• En hink
• Diskmedel
• Bikarbonat
• Måttband
• Termometer
Säkerhet: Var aktsam så att du inte bränner dig på lamporna och laborationen
måste sker i ett mörkt rum annars misstag kan uppstå i resultatet.
Utförande: Först vi började laborationen med att läsa igenom instruktionerna
grundligt och försöka gå igenom hela labben, så att vi har en tydlig tanke av
hela experimentet. Därefter hämtades material som skulle komma att användas
under laborationen och detta för att underlätta arbetet, sen börjades att göra det
första försöket och efter att sluta från det fösta försöket håller vi på att
börja med det andra försöket.
Försök 1:
Först fylldes hinken med 5l vatten och låt det så vattnet blev till
rumstemperatur. Efter att vatten blev till rumstemperatur fylldes ett
genomskinlig plastskål med samma vatten tills den var full.
Sen vägdes 0,8 ml bikarbonat och
hälldes i samt 2 droppar diskmedel på vattnet sen lades en vattenpest växt på
ca 10 cm och sattes en termometer inne i genomskinlig plastskål så det lätt
gick att läsa av temperaturen i vattnet. Genomskinlig plastskål lades på
bordet i ett mörkt rum med ett måttband framför sig och en lampa redo med en
60W glödlampa. Först lystes lampan 2 minuter för att låta växten anpassa sig. Sedan lystes den igen vid 10 cm avstånd och uppmättes
en temperatur av 20⁰ C och antalet bubblor 10 stycken, Vid 20 cm visade
temperaturen 21⁰ C och 8 bubblor, Vid 30 cm var temperaturen 21⁰ C och 4 bubblor,
vid 40 cm var det 21⁰ C och 3 bubblor, vid 50 cm var det 21⁰ C och 2 bubblor,
vid 60 cm 21⁰ C och 1 bubbla och vid 70 cm uppmättes inga bubblor och sluttemperaturen
mättes till 21⁰ C.
10 cm
|
20 cm
|
30 cm
|
40 cm
|
50 cm
|
60 cm
|
70 cm
|
|
10st
|
8st
|
4st
|
3st
|
2st
|
1st
|
0st
|
|
20 ⁰ C
|
21
|
21⁰ C
|
21⁰ C
|
21⁰ C
|
21⁰ C
|
21⁰ C
|
Försök 2:
Den genomskinligs plasthinken tömdes på allt från försök 1 och fylldes med nytt
vatten från hinken igen. Sedan vägdes 0,8 ml bikarbonat samt 2 droppar
diskmedel och hälldes i vatten sen sattes en termometer i den genomskinligs plasthinken
också samt hämta en ny vattenpest på ca 10cm
sen placerades plasthinken i det mörka rummet med ett måttband framför
sig. Denna gång byts den ofärgade lampan mot en blå glödlampa sen börjades med
att lysa på växten under 2 min på avståndet 10 cm för att växten ska anpassa
sig sedan lystes igen det blått ljus i 3 minuter på 10cm avstånd och antal
bubblor samt temperatur antecknades. Detta gjordes också med rött ljus och
grönt ljus.
Blå
|
Röd
|
Grön
|
|
5st
|
5st
|
3st
|
|
20⁰
C
|
20⁰ C
|
20⁰ C
|
Bubblorna innehåller syrgas och det
är en biprodukterna av fotosyntesen där det genom att räkna antalet bubblor kan
vi fastställa hur snabbt fotosyntesen sker.
Fotosyntesen sker genom att växterna
tar med hjälp av det klorofyll upp koldioxid från atmosfären och omvandlar det
tillsammans med vatten till druvsocker och syre.
Formeln för fotosyntesen är: Koldioxid + vatten + ljusenergi -> druvsocker + syre
6CO2
+ 6H2O + Ljusenergi -> C6H12O6 + 6O2
Försök 1
Som det går att se i första tabellen
minskar antal bubblor ju längre bort ljuset är. Detta i sin tur betyder att
fotosyntesens hastighet minskar när ljuset är långt ifrån. Exempelvis att
växter som växer långt ner i havet har inte samma tillgång till ljuset så det
växer långsammare än växter som har tillgång till mer ljus. Alltså detta
bekräftar min hypotes att ljusmängden är jätteviktig för fotosyntesens
hastighet.
Försök 2
Solljus består av fotoner som har
olika våglängder vilket visar sig i olika färger. Genom dessa olika våglängder
har det upptäckts att växter reagerar mest på det blåa ljusets våglängd
eftersom växterna utvecklar bättre och fotosyntesen sker snabbare. Det röda
ljusets våglängd tas upp också mycket effektivt av växter. Tvärtom växterna
reagerar minst på det gröna ljusets våglängd och det leder att växterna saktar
ner sen. Vid detta försök vi se att blått och rött ljus hade lika många bubblor
än gröna ljuset, alltså fotosyntesens hastighet minskade 50% genom att byta
till grönt ljus.
Slutsatsen är att mitt resultat
stämmer bra med hypotesen. Vid försök 1 ändrades temperaturen och det betyder
att temperaturen också har en påverkan på hur snabbt fotosyntesen går, alltså
vid svalare temperaturer sker fotosyntesen långsammare. Solensljus och
temperatur har stor betydelse för fotosyntesen. När solen inte når en plats vet
vi att temperaturen sjunker och detta påverkar hur snabbt fotosyntesen går. Detta
bekräftar att växten behöver solens energi för att omvandla koldioxid och
vatten till druvsocker och syre, så är det en logisk slutsats att med mindre
solljus blir det mindre aktivitet hos växten. Vid försök 2 blev resultatet lika
mellan det blåa och det röda ljuset troligtvis på grund av att båda färgernas
våglängd är dock de två som växterna tar upp bäst av hela ljusspektrumet, så
det är logiskt att de hade runt samma antal bubblor samt samma hastighet på
fotosyntesen och det bekräftar min hypotes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar