Translate

onsdag 5 februari 2020

Fysik 2 Uppdrag 2

Uppgift 1
Först och främst hämtades alla material som behövdes för experimentet (en kula, måttband, tidtagare, penna och anteckningsblock. Jag började med att ta fram en kula och sätta den på bordet sen rullar jag kulan iväg så att den rullar utanför bordet och landar på golvet efter det mätte jag hur långt från bordskanten kulan landar, samt mätte bordets höjd.
Uppmätning värden
Kulan landar 0,19 m från bordet
Bordets höjd är 0,25 m
Falltiden 2,08 s



Teoretiska beräkning:
Vi börjar med att beräkna hur långt tid det tar för kulan att falla till golvet.

y=  (gt^2)/2=>t= √(2y/g)= √((2 .  0,25)/9,82)=0,226 s 

Nu kan vi räkna ut kulans hastighet när den lämnade bordet =>Sx= Vx  .t  vi lös ut t då få vi att  Vx=  Sx/t=  0,19/0,226= 0,8407….≈ 0,84 m/s

kulan kommer att hamna sträckan x från bordet där x= Vx  .t =0,86 .0,226= 0,18984… ≈ 0,19 m

För högre nivå:
Jag började den andra nivå med att sätta kulan på den upphöjda kanten sen jag låt den rulla iväg, efter det mättade jag långt från bordets och kulan hamnar.
Uppmätning värden
Kulan landar 0,27 m från bordet
Bordets höjd är 0,3 m
Falltiden 1,43 s





Genom denna beräkning vi ser att de uppmätande värdarna stämmer överens med de värdena som vi får av den teoretiska beräkningen, värdena är ganska lika men är inte det samma. Det vill säga att den uppmätande avståndet (0,27 m där kulan landar) är så nära avståndet ( 0,25 m där kulan landar) som jag har beräknat teoretisk. Jag antar att värden på avstånden inte är detsamma eftersom de har olika falltider där (den uppmätande falltiden var 1,43 s) medan när vi räknat ut tiden teoretisk fick vi den till (0,247 s). dvs olika värden på falltiden gav olika värden på avståndet. En annan anledning till att vi fick olika värden på avståndet kan bero på att vi kanske skjut kulan med olika energimängd varje gång.

Felkällor:
Det kan vara att jag inte var noggrann med att anteckna tiden vilket gav ett resultat som är större än den verkliga värden fäst ändå så nära.










7 kommentarer:

  1. TAck så mycket för hjälpen!

    SvaraRadera
  2. Stort tack för att du delar med dig av ditt arbete till oss. Tacksam om du lägger ut här av de andra uppdragen i Fysik 2 längre fram. Ha en fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut det kan jag göra. Ha en fin dag du med!

      Radera
  3. Du är grym och fantastisk duktig. Stort tack för att du delar med dig av ditt arbete och det är stor hjälp för mig och säkert några andra till. Jag uppskattar :). Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så lite så, meningen är att hjälpa de som behöver hjälp :). Trevlig helg du med !

      Radera
  4. Skulle du kunna lägga upp uppdragsfrågorna i Fysik 2 också (dvs frågorna till de svar du har lagt upp)? Hermods tar lång tid på sig att lägga upp mitt konto, och jag har därför inte tillgång till frågorna i uppdragen än.

    SvaraRadera

Matematik 3c Uppdrag 3