Translate

onsdag 23 oktober 2019

Biologi 1 Uppdrag 1


Fråga 1
De gröna växterna skapar positiva livsbetingelser för nästan alla levande varelser genom att växterna utnyttjar atmosfärens gaser. Vilka gaser utnyttjas och vilka effekter får det för atmosfären?

Atmosfären finns runt jorden och det består av olika gaser såsom kvävgas 78%, syre 21%, 1% koldioxid, argon, väte, helium…etc. Den koldioxid som finns i atmosfären spelar sort roll på fotosyntes. Många gröna växter på grund av klorofyll kan göra fotosyntes och detta genom att Klorofyll tar upp på Solenergins, vatten och koldioxid från atmosfären. Utan denna energiomvandling hade vi inte haft liv på jorden. Fotosyntesen är den omvandling som sker från solljuset, vatten och koldioxid till annan slags energi såsom kemisk energi eller elektrisk energi. Men hur gör växterna för att leva av vatten, luft och ljus? Inuti bladet hittar vi vårt svar. Där Växten tar in vatten H2O genom sina rötter och bladet tar i sin tur upp koldioxid (CO2) från atmosfären genom klyvöppningar som finns på undersidan av bladet. Solenergin tar upp av små klorofyll-fyllda organeller som kallas för kloroplaster. I kloroplasterna tar sedan de två olika ämnena koldioxid och vatten. Den kemiska beteckningens för fotosyntesen är: 6 CO2 + 12 H2O + Solenergi -> C6H12O6 + 6 O2 + 6H2O

Kloroplasterna har dubbelt yttre membran. Ljusets fotoner fångas här in och bildar i sin tur ATP och NADPH. Detta sker genom att fotonerna i solljuset flyttar en klorofyllsmolekyl från ett inre skal till ett yttre. Denna reaktion, som är beroende av solens ljus, brukar benämnas som ljusreaktionen. Det eftersom, som namnet antyder, att den är beroende av solens strålar för att genomföra processen. Gröna växter näring åt sig själv och även producerar syre som släpper ut i atmosfären. Alltså fotosyntesen hos växter är en förutsättning för liv på jorden. Den kemiska beteckningen för fotosyntes är den omvända för cellandning och detta som får livet att fortsätta, tror jag eftersom fotosyntes ger syrgasen som släpper ut i atmosfären och socker medan cellandning ger koldioxid som släpper ut den i atmosfären och vatten och energi vilket hjälper att balansera gaserna som finns i atmosfären och det hjälper också att förnya energi hela tiden. Alltså fotosyntes påverkar balansen av gaser i atmosfären och minskar även den begränsar Global uppvärmning.


Fråga 2
Redogör för hur energi och materia (t ex kol) omsätts i ett ekosystem?

Alla organismer behöver grundämnet kol till sina organiska föreningar. Behovet av kol och energi hänger ihop och det beror på att organismerna behöver energi för att bygga upp stora organiska föreningar ur små kolföreningar. Exempelvis i atmosfären finns ett lager av kol i form av koldioxid och denna gas tar växterna upp och omvandlar till socker genom fotosyntes. Växterna använder sedan sockret för att bygga sina kroppar i form av cellulosa sen äter djuren växterna och förbränner kolhydrater, då bildas det koldioxid igen genom cellandning. På så sätt vandrar kolet fram och tillbaka mellan atmosfären och biosfären. Det finns också levande organismer i vatten och samma vandring fram och tillbaka där. kolet vandrar mellan hydrosfären och atmosfären alltså mellan vattnet och luften. Alltså kolet vandrar mellan levande organismer, luften och vattnet i ett ekosystem.



Fråga 3
Det finns olika faktorer som är viktiga för en jordmåns egenskaper. Räkna upp dem och redogör för hur de påverkar jordmånen. Ge konkreta exempel på hur jordmånen påverkas.

Jordmån menas den övre delen av marken som påverkas av organismer, klimatet, topografi, geologiska underlaget och tiden, dessa faktorer som bestämmer tillsammans hur jordmånen kommer att se ut. klimatet påverkar jordmånen genom att reglera produktionen av organiskt material samt genom att påverka olika kemiska, biologiska och fysikaliska processer i marken. variationen av temperaturen, nederbörden och frost under året har stor betydelse. klimatet påverkar jordmånen genom viktiga processer exempelvis vittring, utlakning samt tillförsel och nedbrytning av organiskt material. Organismerna påverkar jordmånen genom tillförsel och omvandling av organiskt material. Detta sker genom påverkan från rötter och markorganismer. genom nedbrytning bildas humus och ingår det främst i jordmånen översta skikt. Med hjälp av humusämnena och lerpartiklar avgör jordens förmåga att hålla kvar näringsämnen och vatten alltså detta organiska materialets fördelning i markorofilen och är en viktig karaktäristik för jordmånen.

Topografi: topografi påverkar jordmånsbildningen såsom grundvatten och markvattnets rörlighet. Exempelvis om grundvattenytan är hög kan det leda till syrebrist som då kan påverka jordmånsbildningen. detta genom minskad nedbrytning av organiskt material och torvbildning.
Geologiska underlaget: Det geologiska underlaget har betydelse för jordmånens kemiska innehåll, så sammansättningen avgörs av den bergart som jordmånen härstammar från. Tiden: Jordmånen utvecklas och mognar hela tiden och detta kan visa sig genom täta skikt som påverkar vattenrörelser och rot utbredning och således påverkar den fortsatta jordmånsutvecklingen.



Fråga 4
Redogör för vilka anledningarna är till att nerbrytningen har blivit anaerob i Östersjöns djupare delar?

Östersjön utsätts för stora miljöproblem är att Östersjöländerna är högt industrialiserade. Inom Östersjöns 1,7 milj km2 stora avrinnings område bor ca 85 milj invånare. Omsättningstiden är lång eftersom att Östersjön har små förbindelser med det öppna havet. Det tar väldigt lång tid för vattnet att bytas ut. Därför samlas det mycket lätt organiskt och oorganiskt material i Östersjön. Varje år under vår och höst när det finns gott om näring blommar många olika sorters alger i Östersjön: Det är en livsviktig och naturlig process där algerna blir fler och ger föda åt resten av havets invånare. Men det som hänt under senare år är att övergödningen orsakat allt kraftigare blomning av cyanobakterier  eller som de också kallas för blågrönalger.

Anledningen till Östersjöns miljöproblem:
1.      Övergödningen orsakar ökad tillväxt av växtplankton vid havsytan.
2.      När planktonen sedan dör sjunker de till botten. När de bryts ned förbrukas syret i bottenvattnet.
3.      Detta kan leda till en situation där giftigt svavelväte bildas. Bara bakterier klarar av att leva där – ”döda bottnar” uppstår.
4.      Östersjön kraftigt skiktat, vilket kommer sig av att saltvatten är tyngre än sötvatten. Det i sin tur leder till att syrerikt vatten uppe vid ytan får svårt att blandas ner till botten. Den saken gör i sig att delar av Östersjöns bottnar blir anaeroba, men inte bara det. Vi människor föroreningar vattnet med rester från våra avlopp och skogsbruk samt Övergödningen leder till en ökad tillväxt av växtplankton, som kallad algblomning. Alltså syrebristen på botten medför i sin tur att fosfor frigörs från bottnarna. Dessa höga halter av fosfor stimulerar blomningen av cyanobakterier som kallas för giftalger, som från luften kan fixera kväve som då ytterligare ökar övergödningen och gynnar en fortsatt tillväxt av plankton.


Fråga 5

En mindre älgpopulation tar sig i land på en obefolkad ö. På ön växer mest gran och tall, men även lövsly längs strandzonen. På ön förekommer mest fåglar, men även mindre populationer av snok och utter. De första åtta åren ökar populationen älg explosionsartat på ön, men det nionde och tionde året sker en drastisk lika minskning av antalet individer. Inga drastiska förändringar av klimatet skedde under denna tid.

Ø  Ange tre möjliga orsaker till att populationen älg kunde öka kraftigt de första åren.
Ø  Ange tre möjliga orsaker till att populationen älg minskade kraftigt efter åtta år.
Svar:
Anledningar till att populationen ökar på de första åtta åren på ön är:
  1.      Det finns inga naturliga fiender på ön som kan begränsa populationen.
  2.     Det finns inga andra arter som konkurrerar om maten.
  3.      Det finns inga människor som kan jagar dessa fåglar.

Anledningar till att populationen minskar på det nionde och tionde året på ön är:
  1. Det finns inte mer tillräckligt mat för att nära alla individer.
  2. Växande antal fiender som kan begränsa populationen på ön.
  3. Sprida oskälig jakt som leder till att minska populationen på ön.





1 kommentar:

Matematik 3c Uppdrag 3