Fråga 1
Den biologiska mångfalden är hotad.
När en växt- eller djurart försvinner, kan det få vidsträckta konsekvenser.
Försök hitta ett bra exempel som visar vad som kan ske.
Biologisk mångfald är ett
samlingsbegrepp som omfattar all den variation mellan arter, inom arter och
livsmiljöer som finns på jorden. Med biologisk mångfald menas den genetiska
variationen hos individerna inom en art, variationen mellan olika arter och
mellan olika naturtyper och landskap. Det finns många skäl till att vi ska bry
oss om den biologiska mångfalden och vilja bevara den. Förutom att det finns
etiska och estetiska skäl har vi på olika sätt nytta av stora delar av
mångfalden. Grödor och mediciner från naturen har vi direkt nytta av, medan den
del av mångfalden som är viktig för att ekosystemen ska fungera har ett
indirekt värde. Det brukar kallas för ekosystemtjänster, till exempel
produktion av biomassa, kontroll av skadegörare, pollinering, fröspridning,
nedbrytning och omsättning av näringsämnen.
Många arter verkar kanske inte vara
viktiga för ekosystemens funktion just nu, men kan visa sig bli viktiga i
framtiden under nya miljö- och klimatförhållanden. Biologiska mångfalden är hotad och de största
hoten mot den biologiska mångfalden när livsmiljön för arter i naturen
förändras så försvinner denna art. All försurning, övergödning och uttunningen
av ozonskiktet påverkar även livsmiljön för många arter, så vi måste bevara
biologiska mångfalden. Ett exempel för
att förstå den biologiska mångfalden vi vet att vara levande organismer,
speciellt växter behöver kväve som finns i den atmosfären men för att kunna
absorbera måste växter ta upp den genom roten inte de bladen. Så växter behöver
bakterier som är ansvariga för kvävefixering i den jorden så lätt absorberas.
Detta innebär att om bakterier försvinner i ett ekosystem det leder till att de
växterna odlades svag och dör genom kort tid.
Ett annat exempel rovdjuren spelar
en viktig roll för att bevara biologisk mångfald samtidigt som det lägsta
antalet arter i livsmedelspyramiden bibehålls, så att ekosystemet blir stabilt.
Vetenskaplig forskning visade att antalet fyra av rovdjur i vikande, är svart,
tigrar, vargar och björnar minskar deras antal ständigt till följd av den
naturliga miljön för dem från skogen och slätter eller hot om miljöregler
indirekt, vilket leder till ökad eller utrotning typ. Minskade rovdjur är ett
allvarligt problem och leder till en allvarlig negativ effekt. Dessa djur en
grundläggande pelare i ekosystem där de bor. Alltså förlusten av rovdjur
innebär på kort sikt att öka byte som matade dem av och denna ökning är mer
skadligt än kan vara användbara eftersom de kan förstöra den miljö där de
lever. De byte livnär sig på gräs och växter och ökningen av antalet byte leder
till att gräset har förbrukat med en hastighet snabbare än tillväxttakten och
därmed gräs försvinner och ett stort antal byten dö av svält efter kort tid.
Fråga 2
Fundera ut så många skillnader som
möjligt mellan mitos och meios. Börja med den väsentligaste skillnaden.
Varje
människa kommer ursprungligen från en enda cell och denna lilla cell kan
utvecklas till en vuxen där celldelningen spelar en viktig roll i denna
utveckling. Celldelning är den process som ligger till grund för alla levande
organismernas förökning. Enligt Nationalencyklopedin finns det två typer av
celldelning – mitos och meios.
Meios |
Mitos |
Mitos
är ett annat namn för vanlig celldelning där växer organismer genom att celler
delar sig och blir fler. Celldelningen pågår hos vuxna individer på grund av
kroppsskador behövs nämligen alltså celler behöver nämligen repareras och
slitna celler måste ersättas. Bland annat det finns celler med stor
delningskapacitet i människans benmärg där det ständigt bildas nya blodceller
och det finns hudceller som kan dö och nötas bort inom en vecka därför sker
intensiv celldelning i huden så att bortslitna celler hinner ersattas. Med
annat ord mitos sker indelning av en cell och dess kärna till två identiska
dotterceller. Mitos är ansvarig för tillverkning av nya celler, när organismen
växer eller när en skadad cell ska ersättas. Däremot
meios eller reduktionsdelning är den celldelning som sker när det bildas
könsceller. Varje cell i människans kropp innehåller 46 kromosomer och dessa är
kopior av de 46 kromosomer som ingick i den befruktade äggcell som man först
bestod av. 23 av de kromosomer härstammar från modern och finnas i äggcellen
innan den befruktades medan de andra 23 kromosomer finns i spermien som
befruktade ägget och den härstammar från fadern, men på grund av att människan
ärva sorts kromosom i dubbel uppsättning leder det till att människan ska har
23 par kromosomer i sina celler. Så det är viktig att könscellerna (äggen och
spermierna) har hälften så många kromosomer som övriga celler i kroppen annars
skulle antalet kromosomer i kroppens celler fördubblas för varje generation.
När könsceller inte innehåller rätt antal kromosomer det leder till olika
sjukdomar som beroende på obalans, exempelvis Downs syndrom som beror på en
kromosomrubbning. En person med Downs syndrom har tre exemplar av kromosom nr
21 istället för det normala två, så kallad Trisomi-21 (alternativt delar av den
extra kromosomen). Detta leder till en utvecklingsstörning som kan variera från
mycket lindrig till grav. Alltså
det väsentligaste skillnad är att mitosen resultera i diploida celle är dubbel
kromosomuppsättning precis som modercellen och meiosens resultera i diploida är
celler enkel kromosomuppsättning jämför med modercellen. Mitos är vanlig celldelning men meios är
celldelning som producerar könsceller. Under mitosen enda delning ligger inte
de homologa kromosomer mitt emot varandra utan kromosomerna ligger uppradade i
cellernas mitt plan och det är inte i meiosen cell.
Fråga 3
Beskriv en metod som man använder för att
skapa en transgen växt.
Transgena växter innebär att gener
förändras, tas bort eller läggs till för att växterna ska få vissa egenskaper. Det
finns många metoder som kan använda för att skapa en transgen växt.Den första metod sker genom att man
införa plasmiden i den nya cellen och genom denna metod finns olika sätt för
att kunna använda den. Genom första sätt man kan värmechocka värdcellen, då
blir membranet mer genomsläppligt, och sedan häller man på en lösning med
plasmider. Man tror att membranet blir mer genomsläppligt vid högre
temperaturer för att fosfolipiderna som bygger upp membranet blir mer flytande.
Genom andra sätt man kan elchocka membranet för att göra det lättare för
plasmiderna att ta sig igenom. Man kan även injicera DNA, så kallad
mikroinjektion eller beskjuta cellen med DNA-partiklar med en så kallad
genkanon. Genkanonen kan liknas vid en sorts luftgevär där metallkulorna är
mikroskopiska och täcks med en tunn hinna av DNA-lösning. Kulorna skjuts sedan
genom tunna bitar av växtvävnad och en del DNA blir då kvar i växtcellerna och
kan sedan tas upp i växtens egna DNA.
Den andra metod sker genom att använda
jordbakterien (Agrobacterium tumefaciens) i växtceller eftersom det hjälper att
få ett nytt DNA. I sin naturliga form infekterar den växter och orsakar en
sorts cancersvulster genom att överföra en bit av sitt egna DNA till växten.
När man använder den här bakterien vid genmodifiering har man tagit fram en
form där det cancerframkallande DNA:t är bortplockat och istället placerar man
in sin nya genkonstruktion. Bakterieinfektionen leder då till överföring av den
önskade genen in i växtens DNA.
Exempelvis Agrobacterium tumefaciens
är den äldsta och mest tillförlitliga metoden och fungerar på de flesta
tvåhjärtbladiga växter, till exempel potatis och soja. Enhjärtbladiga växter,
som gräs och de vanligaste sädesslagen, infekteras dock inte så lätt utav
bakterien Agrobacterium tumefaciens och här är det alltså vanligare att man får
använda sig av en genkanon. När växtcellen sedan fått önskad gen låter man den
växa till en cellklump, en så kallad kallus. Sedan behandlas kallusen med speciella
hormoner så att det börjar växa ut rötter och skott. I de allra flesta genkonstruktioner av växter
för man också med en selektionsmarkör så att man ska kunna hitta de celler där
den nya genen finns. Vanligtvis fungerar gener för antibiotikaresistens som
selektionsmarkör, för när man tillsätter antibiotika till växtcellerna
överlever bara de celler som fått den nya genen.
Man kan använda transgena växter
inom olika sätt till exempel inom livsmedelsproduktionen där man med hjälp av
gentekniken bland annat kan ta fram tomater som inte mjuknar så lätt, vilket
också gör att aromen bevaras bättre. Man kan även få fram växter som är
resistenta mot insekter och grödor som inte skadas av ogräsmedel. Även forskare
använder transgena växter exempelvis backtrav för att bättre förstå de
genetiska mekanismerna i växter.
Fråga 4
”Ozon kan vara både nyttigt och skadligt.”
Förklara detta påstående!
Ozon är en förening av syremolekyler
som består av tre syre atomer och betecknas med O3. Den funkar då som filter
för att skydda livet på jorden från solens skadliga ultravioletta (UV)
strålning. Ozon kan vara både nyttigt och skadligt. Ozonet fungerar när det
kommer i kontakt med föroreningar där sker en oxidation. Den elektriska
laddningen i ozonmolekylen skapar en "mikroskopisk explosion" som
effektivt tar bort lukt, mögel, virus och bakterier. Samtidigt oxiderar ozon
också metaller järn och mangan samt oskadliggör eller drastiskt minskar
giftigheten hos vissa gifter t.ex. arsenik. Återstående efter oxidation är i de
flesta fall bara koldioxid och vatten eller i vatten icke lösliga och till
botten sjunkande metaller. Ozon är en av de mest effektiva oxidationsagenter
som finns. I vatten är ozon ej skadligt därför den bryts mycket snabbt ner i
vatten och omvandlas till syre, men den koncentrationer ozonet är skadligt vid
inandning. Alltså det finns fastställda gränsvärden för hur hög
ozonkoncentration man får utsätta sig för eftersom det finns biverkningar om
ozon i för stora koncentrationer inandas och jag kommer att nämna tre av de:
1. Slemhinnorna blir irriterade och
torra, hosta uppstår (snabbt övergående).
2. Huvudvärk och bröstsmärtor
uppstår (övergående).
3. Vid dödliga mycket höga doser
uppstår andra biverkningar, som astmaanfall etc.
Utan ozon kunde inte finnas djur och
växter på jorden eftersom en del av molekylerna som medverkar i fotosyntesen
skadas av UV-strålningen och det är genom att ozonet passerar genom
klyvöppningar och går in i cellen på växter och där förstör enzymer alltså det
kan hända att cellen dör och upphör fotosyntesen och i sin tur tillväxten. När
ozonet minska leder det till att de plankton lager som finns i havet minskar
också eftersom de planktonalger är basen för havets näringskedja.
Fråga 5
Beskriv proteinsyntesen i våra celler.
DNA är ämnet i kroppen som
innehåller all vår genetiska information. Finns i alla organismer förutom
RNA-virus och har som uppgift att långtidsförvara information som används för
organismernas utveckling och funktion. I DNA molekylen finns det gener som
tillverkar cellens komponenter RNA och protein.
DNA består av 2 polymerer som är uppbyggda av nukleotider, varje
nukleotid består av en molekyl av sockerarten deoxiribos och en fosfatgrupp
samt en av de fyra kvävebaserna adenin (A), guanin (G), cytosin (C) och tymin
(T). Proteinsyntesen är den process som sker i cellen som tillverkar protein
och den består av två delar transkriptionen och translationen.
Transkriptionen är när ett RNA-
polymeras II, vilket är ett enzym, fästs på en viss plats DNA:s tråder och
delar där DNA:t. RNA enzymet följer den tråden och dela den helt från den andra
och skapar mRNA. mRNA:t får sen skyddande (svansar) vilket är skyddade
molekyler.
Translationen utspelas på en
ribisoms yta. En polypetid bildas utav flera aminosyror. detta styrs av mRNA
som har (kodon) och det är en följd av 3 kvävebaser exempelvis UGG, den
motsvarar all de 20 aminosyrorna som finns i levande organismer. tRNA
transporterar sedan aminosyrorna till ribosomerna. det finns en unik tRNA-molekyl
för varje aminosyra. Ribosomen kan finnas både fritt i cellens cytoplasma och
bunden till cellens endoplasmatiska ER.
Protein syntetiseras var det ska användas alltså det flesta tillverkas
dock i ER och kanske senare till olika modifieringar. Den fysiologiska
processen som är proteinsyntes pågår som sagt ständigt i våra celler exempelvis
i människans blodomlopp cirkulerar ständigt aminosyror, det är som sagt dessa
små syror som tillsammans bildar peptider och senare även de större molekylerna
proteiner. Aminosyrorna som finns i blodet är dels av de som spjälkats från
kosten man ätit men även aminosyror som frisatts ur cellerna efter dess att
proteinet som bryts ner. människan har aminosyrapool som alltså ständigt
tillgodoser cellerna med aminosyror kombinerat med det vi äter. Faktum är att majoriteten av allt ny
syntetiserat protein faktiskt kommer från de intracellulära aminosyrorna som
redan finns att tillgå kroppen, av det protein vi äter varje dag utnyttjas bara
en minoritet i proteinsyntesen och resten använda i energiomsättningen och
omvandla oxiderar till glukos.
Fråga 6
Försurningen är ett av vår tids stora
miljöproblem. Redogör för orsaker till problemet, samt vilka konsekvenserna
blir för mark, skog och sjöar.
Försurning innebär att vattnets
pH-värde minskar över tiden och den huvudsakliga orsaken till försurning är den
omfattande förbränningen av svavelhaltig kol och olja. Svaveldioxid bildas när
vi förbränner fossila bränslen. vid förbränning fossila reagerar kväve med syra
och bildar kväveoxider. I luften kan svaveldioxid reagera med vattenånga och
bildas svavelsyra och faller den med nederbörd.
Ammoniak neutraliserar sura ämne i luften, sen den bildade ammonium jonen
bidrar till försurning när den når marken. Dels att växter ger vätejoner när de
tar emot ammonium joner och dels genom att nitrifikations bakterier omvandlar
ammonium joner till nitrat joner och då bildas vätejoner. En del skog är mer
känsliga för sur nederbörd.
Där marken är kalkrik sänks inte pH-värdet så
mycket som där jorden är kalkfattig. Dessutom är barrträd känslig för sur
nederbörd än lövträd. Barrträdens barr utsätts för föroreningar året runt men
lövträden tappar blad på hösten. Sur nederbörd skadar skogen på olika sätt. Om
nederbörden är riktig sur så skadar den trädens blad. Dessutom har surt vatten
tränger ner i marken och tar bort närsalter från jorden. Följande vatten som
har tagit med sig närsalter går mot havet. Där träd och andra växter får brist
på närsalter försvagas deras motståndskraft mot svamp och insekter. När en skog
försuras leder det till att många arter kommer att försvinna. Försurning i
sjöar påverkas en del av sur nederbörd och låga pH-värden och ökade halter av
aluminium ger skador på känsliga arter av fisk och annan fauna.
Vatten har en
buffringsförmåga, möjligheten att motstå pH-förändring. Genom att
vätekarbonater reagerar med vätejoner och bildar vatten och koldioxid.
Försurning av sjöar innebär att denna förmåga har försämrats samtidigt som
pH-värdet sjunker. När förråd av vätekarbonatjoner är slut stabiliserar
pH-värdet kring 4,5, sjön är klar och saknar fisk och botten täcks med mossa.
Försurningen påverkar art sammansättningen och organismers antal alltså när pH-värdet
sjunker från 6 till 5 så försvinner ca hälften av fiskarna.
Försurning i mark uppkommer när sura
ämnen det vill säga ämnen med lågt pH tillförs och det inte finns tillräckligt
stor förmåga att neutralisera de syror som bildas. Svaveldioxid och kväveoxid
bidrar starkt till försurningen. Dessa föreningar bildas framförallt vid
förbränning av fossila bränslen och sprids t.ex. genom avgaser från bilar och
rökutsläpp från energianläggningar och industrier. I atmosfären omvandlas
svaveldioxid till svavelsyra och kväveoxid till salpetersyra och förs sedan
till mark med regnet. Den sura nederbörden innehåller stora mängder vätejoner
med positiv laddning. Dessa kan byta plats med metall jonerna som efter att de
lossnat från partiklarna förs ner med markvattnet. När pH-värde minskar så
resulterar det i att marken således mister viktiga mineralämnen och många av de
joner som försvinner utgör viktiga näringsämnen för växter.
👍👍👍🙏🙏🙏🙏
SvaraRaderaVilket betyg fick du på uppgifterna? Jag siktar mot ett A men jag behöver analysera och vara mer utförligt. Har du några tips? Önskar gärna få veta vilket betyg du fick.
SvaraRadera