lördag 19 oktober 2019

Bokrecension

Bokrecension: Kärleken till Sofia Karlsson
En kärleks roman av Anders Paulrud
som de säger
Av alla mänskliga passioner är kärleken den starkast eftersom den angriper huvudet, hjärtat och sinnena.

Som en läsare jag är väldigt intresserad av författaren Anders Paulrud som föddes året 1951 i staden Karlskrona. Författare Paulrud jobbade som en kulturredaktör och skribent i Aftonbladet för många år sedan. Han skrev många romaner med olika ämne han skrev om kärlek som i romanen Det regnar i Wimbledon. Sedan följde Amamamor som handlar i huvudsak om en mans sökande efter sin biologiska mor. Sin sista roman kärleken till Sofia Karlsson berörde mig. När jag började läsa den hade jag speciella förväntningar med andra ord jag hade bestämt mig för att den var en bra bok att läsa. Kärleken till Sofia Karlsson är en djupt självbiografisk roman och även om ett avskedstagande till en omöjlig dröm om kärleken. Bokens tema är kärlek mellan ung kvinna och äldre man som drabbas av en hjärntumör, Manen blir lämnad av henne och beger sig ut på vandring till Santiago del Compostela. Huvudpersonerna i denna romanen är Sofia, författaren Anders och ängel som han besökte honom.

Författaren Anders Paulrud låter sig själv att minnas hans kärlek till Sofia Karlsson på grunden av att en ängel nämligen har sagt att Sofia väntar på honom vid vandringens slut, vid världens änder – i det nordspanska Finistere enligt citaten” En dag kom en ängel ner till mig med bud. Hon är vid världens änder”. s.7 efter ängelns besök, packar ner vad han behöver liksom ” plåster, talkpuder bra strumpor och sin grå mössa för att börja sin resa mot den plats som sin älskande Sofia väntar på honom. Sofia Karlsson är betydligt yngre än honom och de har haft en passionerad kärlekshistoria. Och fastän Sofia har övergivit honom hoppas han förtvivlat att finna henne igen. Genom sin resa för att hitta sin älskling Sofia han går för sitt liv. Han har nyligen genomgått en livshotande sjukdom, i det utsatta läge vänder han sig till den gamla sorgen från hans barndom tillbaka då minns han hur den biologiska modern lämnade bort honom och hur kände han sig när den adoptivmamman övergav honom när han blev vuxen.

Författaren har det inte helt lätt med sina känslor för Sofia Karlsson. längtan påminde honom att detta är tredje gången som blir överger från en person. Boken har speciella handlingar. Själv funderar jag hur Anders håller sina inre monologer, ibland direkta tilltal till Sofia och ibland rent återberättande, ofta resonerande vilket tycker jag väldigt intresserat. Jämsides med vandringen löper bakgrundshistorierna: hur Sofia bedrog honom sedan han opererats för en hjärntumör och låg svullen på sjukan och hur de möttes i en klassisk och blev de kär vid första ögonkastet.Jag anser att detta är en mörk berättelse om en övergiven man som verkar att både ha åldersnoja och dödsångest. Språket var väldigt grovt men det var väl för att belysa hans starka tankar.

Jag tycker att "kärleken till Sofia karelsson” var helt fantastisk bok. Som en läsare jag är helt nöjd med boken och jag tycker att boken är så bra skriven samt den är full av olika känslor. Jag tror att man kunde sträck läsa den i flera timmar. Jag rekommenderar denna bok för alla som älskar fantastiskt kärleks böcker.  Men jag skulle välja att boken skulle vara längre eftersom den tog slut snabbt.