Translate

fredag 22 november 2019

Förbättra ditt språk



Det finns olika metoder man kan använda för att lära sig uttal och förbättra sitt språk. Exempelvis en del lära sig genom att lyssna på musik eller höra nyheter på tv och en annan del lära sig genom att prata med en svensk vän så kan han rätta honom och förklara vad orden betyder och hur man uttala dem på ett rätt sätt. Andra delen lära sig genom att vara nyfiken och fråga om vad som helst för att bättra sitt uttal.

Personligen tror jag att man inte kan prata på ett rätt sätt utan att förstå grammatiken. Därför måste man öva sig på grammatiken så hårt för att få bra uttal. En annan viktig sak är att man måste studera på SFI om man är vuxen och på grundskola om man är 13 år gammal och på gymnasieskola om man är 16 år gammal. Naturligtvis det är inte så lätt men man måste göra sitt allra bästa. Jag tror också att den viktigaste saken är att man tittar på film eftersom man använder två sinnen (hörselsinnet och synsinnet) och det är bästa sätt tills nu. Jag hade experimenterat den här metoder och de gav mig positiva resultat.

När jag var student vid Martin kockgymnasiet lärt mig en hel del av min klasskamrat och det var genom att lyssna noga hur de partar med varandra och med lärare. Min lärare hade hjälpt mig mycket genom att tipsa om den ” vi kan lära oss saker hela tiden Turkia, jag tror på dig. Du måste börja med att låna böcker och läsa mycket eftersom det hjälper dig att utveckla ditt uttal samt din skriftligt del, och om du gör ett misstag det bör inte skämmas eftersom man inte kan lära sig utan att göra misstag ” sade hon för mig.

På grunden av hennes ord kunde jag lära mig så snabbt som möjligt och hade fått chans för att gå till kemi och vetenskap och samhällskunskap kurser och studera med svenska elever. I slutändan jag vill säga att man måste välja eget sätt och kämpa mot att lära sig det korrekta språket eftersom språket spelar en viktig roll om man vill leva och arbeta i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Matematik 3c Uppdrag 3