Translate

tisdag 5 november 2019

Tal (vad kommer jag att störa mig på i framtiden?)


Vad kommer jag att störa mig på i framtiden?
Jag kommer att störa mig på människor som är respektlösa och rasistiska. Människor som tror och pratar som om dom var mer värda än andra. Denna sort av människor kan man träffa på när som helst och var som helst. Dessa människor är omedvetna om att deras respektlöshet och deras tuffa kommentarer som de slänger på andra kan såra mycket mer än fysiskt våld.

Vi delar på någonting som är viktigare än rikedom, utbildning eller vad man har för yrke.Vi delar på humanitet som säger att vi alla är lika värda oavsett kön, religion, etnicitet eller nationalitet. Personligen har jag varit med om sån sak flera gånger då fick jag höra tuffa kommentarer om hur jag ser ut eller var kommer jag ifrån. “Varför kom du till Sverige, gå tillbaka till Afghanistan”, “Vad vill du gömma under det som du har på ditt huvud”. Sådana citat har jag själv hört och varit med om fast jag är inte från Afghanistan och vill inte heller gömma någonting under min slöja, jag klär mig på det här sättet helt enkelt. Och ta mina ord på allvar, ni kommer inte att må bra efter att någon kränkte er med respektlösa och till och med rasistiska fördomar bara för att ni klär er på ett olikt sätt eller har en annan etnicitet än vad de har.

Jag är rädd att rasismen och respektlösheten kommer att växa och bli värre i framtiden. Människor verkar bli mer och mer omedvetna om hur deras ord och fördomar kommer att skada andra. Jag är rädd att man inte kommer att våga vara sig själv på grund av andras fördomar. Jag också rädd att om tio år efter jag har bryggt upp mitt liv och bestämt att bo kvar i Sverige resten av mitt liv att jag kommer bli utkastat från det landet bara för att jag “inte kommer att passa in i det samhälle” enligt vissa. Jag kommer att störa mig på att jag kommer att leva i obalans och otrygghet i framtiden vilket var skälen som fick mig att komma hit om dessa folk kommer att fortsätta behandla andra människor utifrån kön, utbildning, etnicitet eller rikedom. I framtiden skulle jag välja bli behandlad utifrån min personlighet och mina insatser som jag gör för att ge det landet som gav mig trygghet någonting tillbaka.

För er framtid och för min framtid jag önskar ingenting mer än att dessa människor ska få förstå att till slut vi alla är lika värda oavsett kön, hudfärg, utseendet, religion eller utbildning. Till slut vi är alla människor.  Jag önskar ingenting mer än att inte låta dessa människor splittra det samhället som är jättefint och fascinerade med sina olikheter. 

2 kommentarer:

Matematik 3c Uppdrag 3